תסמונת דלקתית רב-מערכתית על-רקע COVID-19 בעלת מאפיינים שונים במבוגרים (JAMA Network Open)

קורונה

התסמונת הדלקתית הרב-מערכתית על-רקע COVID-19 תוארה לראשונה בילדים והינה בעלת מאפיינים שונים במבוגרים, העשויים להוביל לתת-אבחון של התסמונת הדלקתית, כך עולה מתוצאות מחקר קטן שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי שכלל 15 חולים בגילאי 21 שנים ומעלה, אשר ענו על הגדרת תסמונת דלקתית רב-מערכתית במבוגרים (Multisystem Inflammatory Syndrome in Adults) בין תחילת מרץ ועד סוף ספטמבר ואושפזו למשך 14 עד 84 ימים לאחר שנמצאו מאומתים לנגיף הקורונה או 15 ימים או אחרי שבדיקת נוגדנים לנגיף הקורונה העידה כי הם בסיכון לתסמונת.

במהלך המחקר נערכה השוואה בין 15 החולים עם תסמונת דלקתית רב-מערכתית אל מול 683 מבוגרים שאושפזו עם COVID-19 וללא התסמונת הדלקתית. חולים עם התסמונת הדלקתית היו צעירים יותר (גיל חציוני של 45.1 לעומת 56.5 שנים) ועם שכיחות גבוהה יותר של נוגדנים כנגד הנגיף בבדיקה סרולוגית (60% לעומת 0%), עדות לזיהום קודם. מאפיינים דמוגרפיים אחרים ומאפייני הבסיס היו דומים בשתי הקבוצות.

מבין החולים עם התסמונת הדלקתית הרב-מערכתית, ב-9 חולים (60%) עם COVID-19 ו-3 חולים (20%) אושפזו בשל זיהום בנגיף הקורונה לפני שאושפזו עקב התסמונת. חציון מרווח הזמן בין האשפוזים בחולים אלו עמד על 23 ימים.

בעת הקבלה לאשפוז בשל התסמונת הדלקתית הרב-מערכתית, חמישה חולים (33.3%) נדרשו לאשפוז ביחידת טיפול נמרץ לניטור לחץ הדם, חולה אחד (6.7%) נדרשו לטיפול תרופתי להעלאת לחץ הדם וחולה אחד (6.7%) נדרש להנשמה לא-פולשנית. ארבעה חולים (26.7%) קיבלו תרופות לדיכוי חיסוני ו-7 חולים (46.6%) קיבלו טיפול אנטיביוטי. לא תועדו מקרי תמותה.

חציון מספר האיברים המעורבים בחולים עם תסמונת דלקתית רב-מערכתית עמד על 4, כאשר המערכות המעורבות כללו את מערכת העיכול, המערכת ההמטולוגית והכליות.

החוקרים קוראים לרופאים לשמור על ערנות ולשים לב לסימני תגובה דלקתית רב-מערכתית במבוגרים. מרבית החולים שענו על הקריטריונים לתסמונת הנ”ל לא זוהו ע”י הצוות המטפל הראשוני והממצאים מעידים כי למרות שמדובר בתסמונת לא-נדירה, החולים עשויים לפנות בתמונה קלינית הטרוגנית יותר מכפי שסברו בעבר ולעיתים קרובות מפספסים את האבחנה.

JAMA Network Open 2021

לידיעה ב-CIDRAP

הערת מערכת:

אתם מוזמנים לוובינר שנערך בנושא עם פרופ’ מבורך.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה