תפקוד לקוי של מערכת החיסון מעלה סיכון לקורונה לאחר חיסון (JAMA Internal Medicine)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר חדש שפורסם ב-Jama Internal Medicine מצא שלמרות פרופיל התחסנות מלא, לאנשים עם תפקוד לקוי של מערכת החיסון היה סיכון גבוה יותר לזיהום אקוטי ב-COVID-19 מאשר לאלו ללא רקע כזה.

לאנשים עם תפקוד לקוי של מערכת החיסון יש סיכון גבוה יותר לתוצאות חמורות של COVID-19. עם זאת, חולים אלו הודרו ברובם מהניסויים הקליניים של החיסון ל-SARS-CoV-2, מה שיצר פער גדול בראיות. מטרת המחקר הייתה לזהות את שיעור ההיארעות ויחס ההיארעות (IRR) עבור זיהום ב-COVID-19 לאחר חיסון SARS-CoV-2 בקרב אנשים עם ובלי תפקוד לקוי של מערכת החיסון.

מחקר עוקבה רטרוספקטיבי זה ניתח נתונים מ-N3C National COVID Cohort Collaborative (N3C), מאגר מאובטח של נתונים קליניים של COVID-19 ממרכזים רפואיים ברחבי ארה”ב. אנשים שקיבלו לפחות מנה אחת של חיסון SARS-CoV-2 בין ה-10 בדצמבר 2020 ל-16 בספטמבר 2021, נכללו במדגם.

על החולים נאספו הנתונים הבאים: סטטוס חיסון, אבחון COVID-19, אבחנות תפקוד לקוי של מערכת החיסון (כלומר, זיהום ב-HIV, טרשת נפוצה, דלקת מפרקים שגרונית, השתלת איברים והשתלת מח עצם), מצבים נלווים אחרים ונתונים דמוגרפיים. זיהום הוגדר כזיהום COVID-19 ביום ה-14 לחיסון או לאחריו, והסיכון לאחר חיסון מלא או חלקי הוערך עבור חולים עם או בלי תפקוד לקוי של מערכת החיסון באמצעות רגרסיה של Poisson.

664,722 חולים במדגם N3C נכללו במחקר הגיל החציוני שלחולים אלו היה 51 שנים, והם היו בעיקר נשים (56.9%). בסך הכל, שיעור ההיארעות של זיהום COVID-19 היה 5.0 לכל 1,000 חודשי אדם בקרב אנשים מחוסנים לחלוטין, אך היה גבוה יותר לאחר שוריאנט הדלתא הפך לזן SARS-CoV-2 הדומיננטי – 7.3 לכל 1000 חודשי אדם. בהשוואה לחיסון חלקי, חיסון מלא היה קשור בסיכון מופחת של 28% לזיהום (IRR מותאם 95% CI, 0.72). אנשים עם זיהום לאחר חיסון מלא היו בסבירות גבוהה יותר מבוגרים יותר, נשים, נשאי HIV, חולי דלקת מפרקים שגרונית ומושתלי איברים.

לכן, החוקרים ממליצים עבור אנשים עם תפקוד לקוי של מערכת החיסון, להמשיך להשתמש בהתערבויות לא תרופתיות (כגון חבישת מסכה) ואסטרטגיות חיסון חלופיות (למשל מינונים נוספים או בדיקת אימונוגניות) גם לאחר חיסון מלא.

למאמר ב-jamanetwork

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה