טיפול מוקדם ב-Molnupiravir מפחית סיכון לאשפוזים או תמותה במבוגרים לא-מחוסנים שחלו בקורונה (N Engl J Med)

קורונה

במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול מוקדם ב- Molnupiravir מפחית את הסיכון לאשפוזים או תמותה במבוגרים בסיכון מוגבר, אשר לא חוסנו כנגד קורונה ונדבקו בנגיף.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דרושים טיפולים חדשים להפחתת הסיכון להתקדמות ל-COVID-19. Molnupiravir הינה מולקולה קטנה ופומית לה פעילות כנגד נגיף הקורונה. כעת הם השלימו מחקר בשלב 3, כפל-סמיות, אקראי ומבוקר-פלסבו, במטרה לקבוע את היעילות והבטיחות של טיפול ב- Molnupiravir בתוך חמישה ימים מהופעת סימנים או תסמינים במבוגרים לא-מאושפזים, לא-מחוסנים, עם אבחנה מוכחת מעבדתית של COVID-19 בדרגה קלה-עד-בינונית ולפחות גורם סיכון אחד לתחלואה חמורה.

המשתתפים במחקר חולקו באקראי לקבלת Molnupiravir במינון 800 מ”ג או פלסבו, אשר ניתנו פעמיים ביום למשך חמישה ימים. תוצא היעילות העיקרי היה היארעות אשפוזים או תמותה לאחר 29 ימים; תוצא הבטיחות העיקרי היה היארעות אירועים חריגים. ניתוח ביניים תוכנן מראש לאחר השלמת 29 ימי מעקב אחר מחצית מבין 1,550 המשתתפים במחקר.

המחקר כלל 1,433 חולים שעברו הקצאה אקראית; 716 חולקו לטיפול ב- Molnupiravir ו-717 לזרוע הפלסבו.

ניתוח הביניים הוכיח את היתרון של Molnupiravir; הסיכון לאשפוז מכל-סיבה או תמותה לאורך 29 ימים היה נמוך יותר עם Molnupiravir לעומת פלסבו (7.3% לעומת 14.1%, p=0.001). בניתוח הנתונים אודות כלל המשתתפים שעברו הקצאה אקראית, שיעור המשתתפים שאושפזו או הלכו לעולמם לאחר 29 ימים היה נמוך יותר בזרוע הטיפול ב- Molnupiravir לעומת זרוע הפלסבו (6.8% לעומת 9.7%, בהתאמה).

תוצאות ניתוחים לפי תתי-קבוצות הדגימו מגמות דומות; בחלק מתתי הקבוצות, דוגמת חולים עם זיהום קודם בנגיף הקורונה, אלו עם עומס נגיפי נמוך מלכתחילה וחולים עם סוכרת, ההבדל נטה לטובת פלסבו.

לאחר 29 ימים, בזרוע הטיפול ב- Molnupiravir תועד מקרה תמותה יחיד, כמו גם 9 מקרי תמותה בזרוע הפלסבו. אירועים חריגים דווחו ב-216 מבין 710 משתתפים (30.4%) בזרוע הטיפול ב- Molnupiravir וב-231 מבין 701 משתתפים (33.0%) בזרוע הפלסבו.

ממצאי המחקר תומכים בתועלת של טיפול מוקדם ב- Molnupiravir להפחתת הסיכון לאשפוזים ותמותה במבוגרים בסיכון אשר לא חוסנו כנגד נגיף הקורונה.

N Engl J Med 2022; 386:509-520

הערת מערכת:

היקף השימוש בתרופה זו בישראל בשבועות האחרונים היה ככל הידוע נמוך מאוד. (כ-1000 מטופלים לפי נתון שמסר לבקשת אי-מד פרופ’ נחמן אש בתדריך לתקשורת). עוד מידע על הטיפול התרופתי ניתן לראות בקישור זה בראיון שקיימנו עם ד”ר ענת וידר בנושא. 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה