נאונטולוגיה

הלכה ורפואה ב’יד שרה’ : פתיחת אינקובאטור בשבת/מאת הרב יעקב וינר

תינוק “פג” השוהה בתוך אינקובאטור ולצורך התפתחותו הוריו מטפלים בו בכל יום, בהחזקתו ובליטופו. אמנם על ידי פתיחת האינקובאטור מופעל גוף החימום. האם מותר להורים לפתוח את האינקובאטור בשבת במקרה זה?

במוקד השו”ת שע”י ‘יד שרה’ התקבלה השאלה הבאה:

לי ולאשתי נולד תינוק במשקל נמוך בשבוע ה-24 להריון, מיד לאחר הלידה הועבר התינוק לפגייה והוכנס לאינקובאטור למשך מספר שבועות עד להתפתחות תקינה של איבריו הפנימיים. במשך שבועות אלו אני ואשתי באים לבית החולים בכל יום לבקר את בננו בפגייה, ואף מחזיקים בו ומלטפים את גופו. לטענת הצוות הרפואי יש לכך השפעות חיוביות על התפתחותו התקינה.

אמנם, שמנו לב שבכל פעם שאנו פותחים את חלון האינקובאטור יוצא ממנו אויר חם הגורם לקירור החלק הפנימי ולהפעלת גוף החימום, כדי להעלות את הטמפרטורה לדרגה הרצויה לתינוק.

שאלתי היא: האם מותר לפתוח את האינקובאטור בשבת, אף שפעולה זו גורמת להפעלה של גוף החימום?

תשובה: על פי חז”ל, תינוק מוגדר “בריא ושלם” כאשר הוא נולד בחודש התשיעי או השביעי. תינוק שנולד קודם חודש שביעי או בחודש השמיני ואין לו אפשרות לשרוד מוגדר כ”נפל”, ואסור לחלל את השבת עבור הצלתו.

אכן חכמת הרפואה התקדמה מאוד, וכיום גם לפגים שנולדים לפני החודש השישי סיכוי סביר לשרוד ולהתפתח כראוי, על ידי טיפול מסור במכונות מתקדמות. לכן בימינו בודאי יש מצווה ואף חובה לחלל שבת עבור התפתחותם, שאף על ספק הצלת נפשות מחללים את השבת.

מעתה יש לדון האם ליטוף והחזקת תינוק “פג” נכללים בפעולות מצילות חיים. ואף אם נאמר שהם אכן גורמות להצלת חיים, יש לברר האם הימנעות מליטוף יום אחד בשבוע יגרום להתדרדרות במצב בריאותו ולסכנת חיים.

בשולחן ערוך (אורח חיים סימן שכח סעיף ד) כתב, שמותר לעשות בשבת עבור חולה שיש בו סכנה כל דבר שרגילים לעשות לו בימות החול. וכתב על כך במשנה ברורה (סעיף קטן יד), שכמה מגדולי הפוסקים חולקים על כך, וסוברים שאין לחלל שבת עבור חולה מסוכן אלא כאשר ברור לנו שהימנעות מהפעולה הנצרכת תגרום חשש לחיי החולה, אבל אם אין חשש כזה, אף אם החולה רגיל שעושים עבורו פעולה זו, אין לעשותה אלא באמצעות אינו יהודי שיעשנה עבור החולה. מסיים המשנה ברורה בפסק הלכה, שבמקרה זה “מהנכון להחמיר באיסור של תורה”.

נשוב לנידון שאלתנו: פעולת ליטוף הפג נחשבת על פי הרופאים כדבר הנצרך להתפתחותו של התינוק. לכן, לדעת השולחן ערוך הדבר מותר לכתחילה, שהרי התינוק מורגל בפעולה זו בימות החול, ולכן אין למנוע אותה ממנו בשבת.

ואף לדעות האוסרות פעולה שאינה מצילה חיים בשבת עבור חולה שהורגל בה, נראה שמותר לפתוח את האינקובאטור בשבת לצורך החזקת התינוק וליטוף גופו, מאחר שההפעלה אינה נעשית מיד בפתיחה אלא לאחר דקה או יותר, ולכן אין זה נחשב מעשה חילול שבת בידיים אלא כ”גרמא” בלבד, ואין בזה איסור תורה אלא גזירת חכמים.

לסיכום: מותר לפתוח אינקובאטור בשבת לצורך טיפול הגורם להתפתחות תקינה של תינוק “פג”.

הכותב – הרב יעקב וינר שליט”א, עומד בראש מוקד רפואה והלכה בארגון יד שרה, אשר נותן מענה בשאלות הלכתיות רפואיות.

ניתן לפנות במייל machonr@yadsarah.org.il בטלפון 02-6444590, ובכתובת שדרות הרצל 124 ירושלים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה