Lymphomas

שני מחקרים חדשים מראים כי שימוש בצמח ”כוכב עולה” עשוי לסייע בטיפול בגידולים סרטניים תוך הפחתת מינוני כימותרפיה (הודעת מו”פ ערבה תיכונה וצפונית)

הודעת מו”פ ערבה תיכונה וצפונית

שני מחקרים שבוצעו לאחרונה במרכז המחקר והפיתוח (מו”פ) ערבה תיכונה וצפונית מפרסמים: צמח “הכוכב הריחני” שגדל באזור המדברי עשוי להפחית באופן משמעותי את השימוש בתרופות כימותרפיות ולצמצם את הגידולים הסרטניים ללא פגיעה בתאים בריאים

חולים רבים מתמודדים כיום עם טיפולים תרופתיים קונבנציונאליים, למיגור תאים סרטניים ובמקרים רבים מושגות תוצאות חיוביות, אך הנזק של התרופות הכימותרפיות, כחלק מהליך הריפוי, הינו הרסני לא רק לתאי סרטן אלא גם לתאים הבריאים בגוף האדם.

המחקרים והממצאים מהמרכז המדעי במו”פ ערבה תיכונה וצפונית, פורסמו בכתב העת המקצועי International Journal of Molecular Sciences השוויצרי. המחקר החדש, נערך על ידי חוקרים בתחנת המחקר ‘יאיר’, בערבה התיכונה, בהובלתה של ד”ר ריבקי אופיר, חוקרת במרכז מדע ים המלח והערבה שלוחת ערבה תיכונה, החוקרת את החומרים הייחודיים בעלי הערכים הרפואיים של צמחי המדבר, במודלים של ריפוי סרטן ועוד.

מטרת המחקר היתה למצוא את החומרים בצמח המדברי, האחראים על הפעילות האנטי סרטנית של הצמח, בתקוה שחומרים אלו יהיו בסיס לפיתוח תרופה לטיפול בסרטן. במקביל, ניתן יהיה לפתח פרוטוקול להנבטה וגידול של הצמחים, כך שיכילו את החומרים הפעילים בכמות המרבית.

הניסוי בוצע בתאים סרטניים שמקורם בעכברים חולים בלימפומה. לתאים הוסיפו החוקרים מיצוי של צמח ה”כוכב ריחני” (בשמו המדעי: Asteriscus graveolens) בריכוז של כ- 3 מיקרוגרם/מ”ל. המיצוי (השרייה של עליו הגרוסים של הצמח עם אתיל אצטט), נעשה במעבדה של פרופ’ נתיב דודאי, נווה יער.

24-48 שעות בלבד, מהוספת המיצוי של ‘כוכב ריחני’ לתאי הסרטן, לפחות 50% מתאי הסרטן מתו. תהליך דומה עם תאים בריאים לא גורם נזק לתאים.

החוקרים הראו על ידי שימוש במאגרי מידע, כי התהליכים שהתרחשו במעבדה בתגובה בין מיצוי “כוכב ריחני” ותאי סרטן עכבר, דומים מאד לתהליכים המאפשרים לחומרים כימותרפיים קונבנציונליים להילחם בתאי סרטן של האדם.

במחקר מתקדם יותר, מצאה ד”ר אופיר, כי שילוב של מיצוי של צמח ה”כוכב ריחני” (בריכוזים הנעים בין 1-10 מיקרוגרם למ”ל) עם חומרים כימותרפיים מקובלים, מאפשר להפחית את הריכוז של החומרים הכימותרפיים עד כדי 50% ועדיין לא לפגוע ביעילות ההרג של תאי סרטן. ייתכן ששילוב כזה יפחית את הנזק לתאים בריאים בזמן הטיפול כימותרפי.

זולת הבשורה, כי ייתכן ובעתיד נזכה לראות את הצמח מתלווה אל הטיפולים הכימיים המשמשים כתרופות להריסת תאים סרטניים נמצא, כי “הכוכב המדברי” מכיל חומרים שהורגים תאים ע”י הפעלת מנגנון האפופטוזיס (תכנית גנטית למות של תאים) רק בתאי סרטן ולא בתאים בריאים. הפעילות היא סלקטיבית, כלומר, החומרים בצמח “יודעים” להבחין בין תא חולה לתא בריא, כך כמעט ואין פגיעה בתאים בריאים.

המחקרים הללו, שמומנו על ידי משרד המדע והטכנולוגיה אשר זיהה את הפוטנציאל הטמון בהם, מקבלים ממד נוסף בשל היותם כחלק מתזה של סטודנטית ירדנית בשם זאינאב טיה שלמדה באוניברסיטת בן גוריון שבנגב לתואר MSc.

“תוצאות המחקר משמחות מאוד” אומרת ד”ר אופיר “אמנם מדובר במחקר ראשוני שעדיין לא נוסה בבני אדם ואיננו יודעים עדיין לאילו סוגי סרטן יוכל לסייע, אבל הפוטנציאל ברור, “הכוכב הריחני” מכיל ערכים רפואיים. במידה ואחת מחברות התרופות תחליט להשקיע בצמח הייחודי, נוכל אולי להביא בשורה לחולי הסרטן מצמחי הערבה”.

במרכז המחקר והפיתוח (מו”פ) ערבה תיכונה וצפונית, טוענים החוקרים, כי הממצאים העולים מהמחקר, אינם צירוף מקרים, הערבה, לתפיסתם, הינה אזור ייחודי שמאפשר את פיתוחם הטבעי של צמחים מדבריים בעלי סגולות רפואיות רבות מכיוון שאלו שורדים תנאי עקה קשים הכוללים מחסור בגשם, חום קיצוני, קרינה ועוד וכדי לשרוד הם מיצרים עבור עצמם את אותם חומרים (מטבוליטים) אוריגינלים ייחודיים. החוקרים מציעים הלכה למעשה לפתח מהם חומרי מרפא לטובת בריאותו של האדם.

“הכוכב הריחני” הינו שיח מדברי ממשפחת המורכבים, מצוי בארץ באזורי מדבר חמים בערבה, בדרום הנגב ובמזרחו, במדבר יהודה המזרחי ובבקעת ים המלח. גדל בעיקר בערוצי נחלים גירניים, בחלקים העליונים. עלי הצמח מאורכים, משוננים ושסועים לאונות רחבות, חובקים את בסיס הגבעול ומכוסים שערות רכות. הפריחה בחודשים מרס-אפריל. הפרחים יושבים על קרקפת, צבעם צהוב. הפרי הוא זרעון בעל ציצית זעירה, דמוית נזר. פורח בחודשים ינואר עד מאי. חלקי הצמח מדיפים ריח נעים, הדומה לריח האפרסק. משמש את הבדווים כתבלין לתה וברפואה העממית משמש לטיפול במחלות מין, במיחושי קיבה, בבחילות ובהקאות. כמו כן, הוא מחיש לידה, מרגיע כאבים ומרפא את מחלת הנפילה.

מחקר זה ומחקרים חדשים נוספים, ניתן יהיה לראות במסגרת התערוכה החקלאית הגדולה בישראל שתתקיים במו”פ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית, בתחנת ‘יאיר’ בחצבה בט”ו בשבט-חג האדמה והחקלאות, בתאריכים 30-31.1.2019. במהלך התערוכה יציגו כ-200 חברות מובילות את החידושים בתחום. כמו כן, ניתן יהיה להתרשם ואף לטעום מגידולים חדשים נוספים. בתערוכה המשתרעת על שטח של 15 דונם, פותחים חוקרי המו”פ את שערי החממות ומאפשרים ללמוד, לראות ולטעום מהתוצרת החקלאית והפלא שמתקיימים בערבה. בחממות התצוגה ניתן להתרשם מזני ירקות ופירות חדשים, גידול דגים ייחודיים במדבר ועוד. הכניסה חינם!

לפרטים נוספים  : מו”פ ערבה תיכונה וצפונית  http://www.aravaopenday.co.il