Alzheimer

עדויות חדשות תומכות בתיאוריה זיהומית של מחלת אלצהיימר (לידיעה במדסקייפ)

תיאוריית החיידקים של מחלת אלצהיימר הוצעה בספרות הרפואית לפני עשרות שנים ובמידה ויהיו הוכחות ברורות לכך, גם אם מדובר בתת-קבוצה של חולים עם מחלת אלצהיימר, אזי הדבר עשוי להוביל לשינוי באופן בור רופאים מבינים ומטפלים במחלה.

בשנת 2017 הושק תאגיד Alzheimer’s Germ Quest Inc. והמומחים מקווים כי הדבר יעורר עניין בתיאוריית החיידקים של מחלת אלצהיימר.

בספרות הרפואית ניתן למצוא עדויות ממקורות ומחקרים התומכים בטענת התיאוריה הזיהומית, כולל מחקר משנת 2010 שפורסם ב-Journal of Neurosurgery והדגים כי נוירוכירורגים הלכו לעולמם עקב מחלת אלצהיימר בשיעור גבוה פי 2.5, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. מחקר נוסף שפורסם באותה שנה בכתב העת Journal of the American Geriatric Society מצא כי באלו עם בני/בנות זוג עם דמנציה קיים סיכון גבוה פי 1.6 למחלה בעצמם. ממצאים אלו רמזו לאפשרות של הדבקה במחלה.

בשנת 2016, 32 חוקרים מאוניברסיטאות ברחבי העולם חתמו על מאמר מערכת בכתב בעת Journal of Alzheimer’s Disease ובו קראו למחקרים נוספים להערכת מרכיבים זיהומיים כגורם סיבתי למחלת אלצהיימר. על-בסיס העדויות שהיו זמינות, הכותבים סיכמו כי כעת יש הצדקה למחקרים קליניים עם תרופות אנטי-מיקרוביאליות כנגד מחלת אלצהיימר.

מחקר מעניין שפורסם בחודש יולי הציע כי זיהום נגיפי עשוי להשפיע על התקדמות מחלת אלצהיימר. החוקרים זיהו רמות גבוהות, באופן מפתיע, של דנ”א נגיפי משני נגיפי הרפס, HHV-6 ו-HHV-7. הנגיפים נפוציפ וגורמים לפריחה (Roseola) בילדים קטנים. חלק מהנגיפים יכולים להישאר רדומים בתאי עצב במשך עשרות שנים ולבוא במגע עם גנים של בני האדם, אשר מעלים את הסיכון למחלת אלצהיימר. מכאן עולה האפשרות כי ישנו משלב רעיל של השפעה גנטית וסביבתית המוביל למחלה.

חוקרים רבים הניחו כי הצטברות עמילואיד במוח, הסמן הפתולוגי הקלאסי של מחלת אלצהיימר, הינו תוצר לוואי של חלק מתהליכים אחרים של המחלה. מדענים אחרים טוענים כי החלבון עצמו תורם למחלה בצורה מסוימת. התיאוריה כי עמילואיד הינו הגורם למחלת אלצהיימר מאבדת מתמיכתה, אך החלבון עדיין עשוי לגרום למחלה, גם אם בסופו של דבר יקבע כי הגורם זיהומי.

מומחים מאמינים כי במקרים רבים של מחלת אלצהיימר, מיקרובים ככל הנראה מתחילים את התהליך המוביל לשינויים מולקולאריים. מוקדם במהלך המחלה, חלבוני עמילואיד מצטברים בכדי להגן מזיהומים, אך כמות גדולה מדי של החלבונים הללו פוגעת בתפקוד תאי עצב במוח. עודף העמילואיד גורם לאחר מכן לחלבון אחר, טאו, לגרום נזק לתאי מוח.

במידה ומיקרוביום אחראי לכל או לחלק מהמקרים של מחלת אלצהיימר, אזי ייתכן כי טיפולים או גישות אחרות למניעה יסייעו במניעת הצטברות חלבונים רעילים מלכתחילה. יש מומחים המאמינים כי חיסונים כנגד נגיפים דוגמת הרפס, עשויים יום אחד לשמש למניעת מחלת אלצהיימר.